Te koop: leuke kampeerbus met eerlijk verhaal (VERKOCHT!)

0

Ik, eigenaar van LochemsNieuws, bied een kampeerbus ter verkoop aan. Het gaat om een Renault Master uit 2003. De ombouw tot camper is in 2016 gedaan. Die ombouw is niet door mijzelf gedaan. Ik kocht de bus in 2017. Voor zo ver bekend is het daarvoor een paar keer verhuurd. De dieselmotor heeft inmiddels 300k achter de kiezen, maar loopt altijd zonder problemen. Het is bijvoorbeeld een geweldige ‘festivalbus’.

Onder dit bericht staan veel foto’s van de camper…

Het gaat om een eenvoudige maar zeer functionele inrichting, met een enorm groot bed (lengtebed) dat met drie handgrepen, en binnen 30 seconden, is om te bouwen tot zitgroep. De kussens zijn van goede kwaliteit en in goede staat. Ook voor een zwaarder persoon zorgt het, ook na twee weken slapen, niet voor rugklachten.

Keuken

Het keukenblok heeft naast een spoelbak en een twee-pits-gasstel nog voldoende ruimte, voor bijvoorbeeld een koffieapparaat. Ik gebruikte altijd een kleine Nespresso-apparaat. Onder het aanrecht bevinden zich een kast met besteklade en twee uitschuifbare manden voor potten, pannen en ander keukengerei.

Onder de spoelbak bevinden zich een schoon- en grijswatertank. Ook de gastank is daar aangebracht. En dan is er een conversiekoelkast met vriesvak. Deze koelt zo goed dat een te hoge stand voor ijsvorming zorgt. De koelkast werkt altijd op de huishoudaccu, die weer door een zonnepaneel wordt gevoed. Werkt dus altijd, ook onder het rijden en zonder stroomaansluiting. Ook de binnenverlichting is op de huishoudaccu aangesloten. Deze accu is onlangs getest en zeer goed bevonden. Er is geen enkele verbinding met de accu van de auto.

Kastruimte

Boven het aanrecht bevinden zich twee grote kastjes voor serviesgoed en proviand, kruiden en/of andere zaken. Boven de cabine bevindt zich een enorm grote opbergruimte voor kleding en dergelijke. De bus is verder voorzien van een aantal hangsystemen (organizers) met opbergvakken van  diverse formaten. De koper kan aangeven of deze moeten blijven of worden verwijderd.

De passagiersstoel in de cabine is draaibaar, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik deze functie nooit heb gebruikt. Tussen de voorstoelen is voldoende ruimte voor een grote box als extra opbergruimte. In de bus is achter de voorstoelen een tweezitsbank aanwezig. Met gordels dus passagiers meenemen is goed mogelijk. De bank kan naar wens worden verwijderd.

Veel ruimte

Achter de beide achterdeuren gaat een enorm grote ruimte schuil. Daar is ruimte voor alle kampeerartikelen, stroomkabels en dergelijke. Op de achterkant bevindt zich een fietsendrager voor twee fietsen. Gezien het gewicht is deze niet geschikt voor elektrische fietsen. Er is wel een trekhaak aanwezig, dus daarop kan een zwaardere fietsdrager worden geplaatst. De connector van de trekhaak is door mij nooit gebruikt, dus deze moet worden getest.

De bus heeft een groot raam in de schuifdeur, twee uitzetramen aan de andere zijde en twee grote dakluiken. Alle ramen en luiken zijn voorzien van verduistering en hor. Een passende verduistering met isolerend effect voor de cabine (zijramen en voorruit) is aanwezig. Ook twee blokken voor het eventueel waterpas zetten van de bus zijn aanwezig. De grote luifel werkt goed (handmatig uit- en indraaien met ‘slinger’).

Kinderen

Naast de twee standaard slaapplekken is er een mogelijkheid voor twee slaapplaatsen voor (kleinere) kinderen. Dit is opgelost door twee hangbedden (merk Obelink) over dwars boven het reguliere bed te bevestigen. Op de foto’s is één van deze hangbedden zichtbaar. Ik gebruikte deze voor de opslag van de campingstoelen en dergelijke. Het andere hangbed bevindt zich in opslag en is als nieuw.
In de bus bevindt zich een lade met een porta-potty-toilet. Deze is vrij nieuw (2023), zeer weinig gebruikt en schoon.

Auto

Dan het autogedeelte. De dieselmotor heeft weliswaar 300.000 km op de teller maar loopt altijd. De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in de techniek. Er is een nieuwe (gereviseerde) versnellingsbak geplaats en een nieuwe koppeling aangebracht. De distributieriem is van 2022 (vervangen bij 260.000). De airco (op motor) werkt naar behoren. In mei van dit jaar is de katalysator vervangen. De centrale vergrendeling van de deuren werkt niet meer, dus de deuren moeten met sleutel worden geopend. Drie sleutels meegeleverd, waarvan twee met startonderbreking. (Tip: als één sleutel met startonderbreker niet meer werkt, meteen een reserve-exemplaar laten maken. Een goed adres hiervoor beschikbaar.)

APK

Bij de volgende APK (mei 2025) moet rekening worden gehouden met twee banden en mogelijk vervanging van de fuseekogels. Daar zit enige speling in, maar dit viel dit jaar nog binnen de voor de APK geldende marges. Kort geleden is geconstateerd dat er ook speling zit in de voor- of aandrijfas. Dit is af en toe hoorbaar. Reparatie kost bij een vakgarage ongeveer 500 euro. Reparatie hoeft niet direct maar is op termijn aan te bevelen. In eigen beheer of bij een andere vakman kan het wellicht goedkoper.

Cosmetisch is sprake van de nodige krassen en krasjes aan de buitenzijde, maar de lak ziet er over het algemeen zeer goed uit. Optisch stoort het polyester dak enigszins omdat de laklaag loslaat. Dit zorgt verder niet voor problemen omdat het om kunststof gaat. Dit is overigens een typische Renault-probleem.

Pröttl?
De auto is aan de voor- en achterzijde voorzien van het opschrift ‘Pröttl’. Logo en lettertype verwijzen naar het bekende campermerk Pössl. Een grapje dus. Je ziet vaak lachende gezichten als je voorbijrijdt. Ik verkoop de bus overigens omdat pensionering nadert en ik graag een camper wil aanschaffen die min of meer ‘winterhard’ is.

Belangstelling?

Het streefbedrag is 6.750 euro. Een serieus bod neem ik graag in overweging.
De bus staat in Lochem. Aanvaarding in overleg, omdat ik – na betaling – eerst een vervangende auto moet aanschaffen. Dit kan naar verwachting binnen een week.

Belangstelling? Neem contact op voor meer informatie. In overleg is een proefrit en/of keuring uiteraard mogelijk.

Contact:

Deze camper is verkocht op 4 aug. 2024.

Alles op een rijtje:

AUTO:
Renault Master 2.5 DCI L3H3
Vermogen: 84,00 kW
Cilinderinhoud: 2463 cm3
Bouwjaar: 2003
Brandstof: diesel
Kenteken JB-069-V (vervangend kenteken door ombouw naar camper in 2016)
Kleur: Blauw
Rijklaar gewicht: 2.487 kg
Max. gewicht: 3.500 kg
Lengte: 6.00 meter
Hoogte: 2.75 meter
APK: mei 2025

CAMPER:
Zitplaatsen met gordel: 4
Slaapplaatsen volwassenen: 2
Slaapplaatsen kinderen (optie): 2
Lengtebed (2.00 X 2.20m)
Luifel
Keukenblok
Gootsteen met kraan (koud)
Tweepits gasstel
Bijna volle gasfles
Schoon- + grijswatertank
Veel ledverlichtingspunten
Stroomaansluiting (blauwe eurostekker)
Hoogwaardige huishoudaccu op zonnepaneel
Koelkast met vriesvak (werkt op huishoudaccu)
Twee dakluiken met verduistering en hor
1 draaibare voorstoel
Drie ramen in camperdeel (2x uitzetraam)
Porta Potty toiler in lade.
Twee organizers met veel opbergvakken meegeleverd
Fietsendrager voor 2 fietsen (geen e-bikes)
Trekhaak

Foto’s: