Drie vervoerders jagen op OV-concessie Achterhoek-Rivierenland

0
Foto ter illustratie (bron: pixabay.com)

ARNHEM – Drie vervoerders hebben een inschrijving gedaan voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in het vervoersgebied Achterhoek-Rivierenland. Vanaf half februari tot 16 juli was het mogelijk voor vervoerders een inschrijving te doen. Arriva, EBS en Keolis hebben dit gedaan. Naar de verwachting kan de concessie op 8 oktober worden gegund aan de winnende partij. De nieuwe vervoerder start op 14 december 2025. De nieuwe concessie loopt van december 2025 tot december 2035, met een optie tot verlenging tot uiterlijk december 2042.

Het openbaar vervoer in de Achterhoek en Rivierenland is nu in handen van Arriva. De treinverbinding van Zutphen naar Oldenzaal – valt erbuiten. Deze verbinding, die ook Lochem aandoet, maakt deel uit van een Overijsselse OV-concessie. In het hele vervoersgebied gaan buurtbus, bus en trein rijden onder het merk RRReis. Dit is het gezamenlijke vervoersmerk van de provincie Gelderland, Overijssel en Flevoland.

Gunningsmodel

De komende maanden gaat een speciaal samengesteld team van Provincie Gelderland de inschrijvingen anoniem beoordelen via een vooraf afgesproken gunningsmodel. In het gunningsmodel ligt de nadruk op kwaliteit. Er zijn 100 punten te verdelen waarvan 55 voor kwalitatieve criteria en 45 voor kwantitatieve criteria. De verdeling is zodanig vormgegeven dat inschrijvers ruimte hebben om zich te onderscheiden op de kwalitatieve onderdelen. Hieronder valt service, veiligheid, innovatie, inbouwplan toiletten in de trein en een transitieplan voor verduurzamen materieel (bus en auto). Het belangrijkste kwantitatieve criterium gaan over de dienstregelingsuren. De inschrijver met de meeste punten volgens het gunningsmodel wint de aanbesteding.

De toekomstige vervoerder krijgt het alleenrecht voor het vervoer in de regio Achterhoek en Rivierenland voor bus, buurtbus en trein. In de huidige concessie zijn er meerdere treindiensten en daar komt een nieuwe treindienst bij: Arnhem-Doetinchem. Deze wordt momenteel nog uitgevoerd door Breng. Tijdens de concessieperiode wordt ook de RegioExpres toegevoegd. Deze sneltrein rijdt 4x per uur tussen Arnhem en Doetinchem als aanvulling op de stoptrein. Dit verhoogt de bereikbaarheid van de Achterhoek en Liemers.

Extra aandacht platteland

In het Programma van Eisen is vastgelegd dat uiterlijk 1 januari 2030 toiletten in de trein zijn ingebouwd en dat er extra aandacht moet zijn voor de bereikbaarheid van het platteland. Dit zijn afspraken uit het Gelders coalitieakkoord: ‘Gewoon Doen’. Er is ook een nieuw instrument toegevoegd: de Kaderbrief. Hiermee kan de provincie iedere vier jaar, het ritme van de provinciale verkiezingen volgend, nieuwe ambities inbrengen. Daarmee wordt het mogelijk om meer flexibel te reageren op politieke ambities én ontwikkelingen in de omgeving.

EBS

Arriva en Keolis zijn bekende namen. EBS zal velen minder bekend in de oren klinken. Het bedrijf heet voluit EBS Public Transportation en is actief in de Zaanstreek, en de regio Den Haag-Rotterdam. Sinds december 2022 is deze vervoerder ook actief op de Noord-Veluwe en Salland, onder de naam RRReis. Sinds eind vorig bedient EBS ook de regio IJsselmond en Lelystad. EBS won de afgelopen twee jaar dus concessies in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland. In regionale media in de Zaanstreek en Overijssel verschenen de afgelopen maanden berichten over uitval van busritten, onder meer door een tekort aan inzetbare chauffeurs.