LOCHEM – De rechtgeaarde Lochemer weet het: LEO staat voor Lochemse Evenementen Vereniging van Nederland en Oranje. Toch is lang niet voor iedereen duidelijk wat de vereniging allemaal doet. Terwijl dat toch allemaal overbekende evenementen zijn. De Avondvierdaagse, Koningsdag, de Herfsttintentocht en diverse kaartactiviteiten, om er maar eens een paar te noemen. “Mensen denken vaak dat Koningsdag een evenement is van de gemeente of de ondernemersvereniging. We moeten onszelf beter op de kaart zetten”, zeggen voorzitter Michel Wever en secretaris Louisa Groenouwe.
Het bestuur is de afgelopen jaren flink verjongd en de blik is nadrukkelijk naar voren gericht. Ook de PR komt op gang. Zo stond de LEO tijdens de afgelopen Keidagen op de braderie om zichzelf en de vierdaagse te promoten. En natuurlijk om nieuwe leden te werven. Even daarvoor hadden ze dat laatste ook al tijdens Koningsdag gedaan. De website is dit jaar vernieuwd en ook de bekende sociale mediakanalen worden ingezet voor de promotie. De commissie die de Avondvierdaagse in goede banen leidt heeft scholen voorzien van flyers.
Leden
Michel Wever zegt: “Onze activiteiten kosten steeds meer geld. Het lidmaatschap kostte jarenlang hetzelfde. Indexering werd nooit toegepast. Dat hebben we nu wel gedaan.” De vereniging telt 468 leden. “Daaronder zijn veel ‘slapende’ leden”, vertelt Louisa Groenouwe. “Dat zijn leden die contributie betalen maar die verder niet inzetbaar zijn als vrijwilliger. Dat is niet erg maar het geeft aan dat er sprake is van vergrijzing. Gelukkig zien we de laatste tijd nieuwe aanwas door onze acties. Daar zijn we heel blij mee.”
Nieuw bloed is belangrijk om de LEO levend te houden. “In Lochem is sprake van veel import. Dat zijn mensen die vaak zoekende zijn om hier hun draai te vinden. Die proberen we binnen te halen als lid en hopelijk ook als vrijwilliger. Dat is een prima manier om te integreren en sociale contacten te leggen”, voegt Louisa toe. De vrijwilligers zijn nodig tijdens de genoemde evenementen. “Extra handjes zijn fijn. Ook als mensen maar enkele uurtjes beschikbaar zijn”, zegt Michel. Met name voor Koningsdag en de Herfsttintentocht komt de vereniging nog vrijwilligers tekort.
Sponsors
Verder zijn sponsors van groot belang om de zaak in financiële zin draaiende te houden. Een financiële buffer is van belang omdat de meeste activiteiten van LEO in de buitenlucht plaatsvinden en dus erg weersafhankelijk zijn. Naast vele kleintjes zijn Café Bousema en Expert Boeijink belangrijke sponsors.
De LEO kent een rijke historie en ontstond al in 1895, al was de naam toen nog Vereniging Volksvermaak. Het is één van de oudste Oranjeverenigingen van het land. In eerste instantie had de oprichting alles te maken met de inhuldiging van koningin Wilhelmina in 1898. Doel van de vereniging was ook om het leven in Lochem te veraangenamen door middel van evenementen voor de inwoners.
Huwelijk Juliana
In 1935 werd de naam gewijzigd in Vereniging Voor Nederland en Oranje. Feesten werden georganiseerd rond het huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard en de geboorte van prinses Beatrix in 1938. Een jaar later werden de activiteiten gestaakt vanwege de dreiging van de Tweede Wereldoorlog. En in 1969 ontstond de huidige naam: Lochemse Evenementen Organisatie van Nederland en Oranje.
Naast de viering van Koninginnedag ontstonden overbekende en populaire evenementen als de Zeskamp en verschillende droppings. Palmpasen stond tot enkele jaren geleden ook jaarlijks op de agenda. De avondvierdaagse – die vorige week werd gehouden – is nog altijd vaste prik, net als de Herfsttintentocht, de kaartavonden en de jaarlijkse kaartmarathon tussen Kerst en Oud en Nieuw.
Wie meer wil weten over de LEO, het lidmaatschap, de sponsormogelijkheden of wie vrijwilliger wil worden kan informatie vinden op www.leolochem.nl. Het mailadres van de vereniging is: info@leolochem.nl.